Návrh kloubového přípoje nosníku na průvlak čelní deskou
Geometrické uspořádání styčníku
Pro styčník se stanoví únosnosti jednotlivých spojovacích prostředků:
- Únosnost stěny nosníku ve smyku Fvbw.Rd (obvykle rozhoduje o celkové únosnosti tohoto typu přípoje)
Délka stěny nosníku ve smyku
- Únosnost oslabeného průřezu stěny nosníku v ohybu Mbw.v.Rd a ve smyku Vbw.v.Rd včetně interakce vnitřních sil
- Únosnost n šroubů ve střihu n Fb.v.Rd s jedním střihem v závitu každého šroubu
- Únosnost šroubů v otlačení v čelní desce n Fb.b.Rd (únosnost je možno sečíst z únosností v otlačení šroubů koncových a vnitřních)
- Únosnost koutového svaru ve smyku Fw.v.Rd
- Únosnost čelní desky ve smyku Vp.v.Rd v místě oslabení otvory, které nemusí být uvažováno v případě Av,net/Av> fy/fu. Zde působí pouze polovina smykové síly v nosníku.
- Pro dlouhé čelní desky může rozhodovat únosnost čelní desky v ohybu a interakce se smykem v místě připojení čelní desky k nosníku
Oslabený průřez čelní desky
Přípoj přenese posouvající sílu, která je minimum z únosností jednotlivých spojovacích prostředků
Styčník lze uvažovat jako kloubový v případě, že při natočení nosníku nedoje k opření dolní pásnice o sloup.
kde je: | L |
|
E |
| |
I |
|
Oslabený průřez čelní desky
Zbytková únosnost šroubů v tahu, při interakci namáhání v tahu a střihu, musí přenést plný plastický moment únosnosti připojované čelní desky. Toho lze dosáhnout omezením tloušťky čelní desky vzhledem ke šroubům
kde d je průměr šroubů. Svary se navrhnou tak, aby přenesly plný plastický moment únosnosti desky v ohybu.